سبد اکران سینمای ایران نیازمند تنوع و جهش است/تک تیرانداز تا اینجای کار خوب فروخته است
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۸۹۴۴۷
فیلم تک تیرانداز با توجه به محدودیتهای کرونایی نشان داده که میتواند فروش خوبی را تجربه کند، البته اگر در کنار آن فیلمهای جدید بفروشی وارد سینما شوند، اوضاع فروش سینما قوی و موفق خواهد بود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، میگویند محل ملاقات مخاطب با فیلم، در سالن سینما است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در حال حاضر فیلمهای در حال فروش سینمای ایران وضعیت فروش معمولی دارند که باتوجه به توضیحات فوق تاحدی طبیعی است. کماکان فیلمها در کل فروش خود به این شکل فروش داشتهاند: "دینامیت" با سه ماه اکران خود 14 میلیارد فروخته است. "درخت گردو" نیز نزدیک به 2 میلیارد فروش داشته است. "کله پوک" که جزو فیلمهای تازه اکرانی سینما است و از 17 شهریور به جمع فیلمهای اکرانی اضافه شده است، 92 میلیون تومان فروش داشته. "گیسوم" نیز با اکران خود از 10 شهریور، 51 میلیون تومان فروخته است.
"تک تیرانداز" با این بضاعت کم توانسته فروش خوبی را برای خود ثبت کند بنابراین طبق تجربه با بالا رفتن تعداد سانسها و سالنهای فروش قطعاً آمار بالاتری را برای خود ثبت خواهد کرد. همینطور تبلیغات بیشتر میتواند کاری کند تا این فیلم در مقام لیدر فیلمهای جدید اکرانی قرار گیرد و حتی در کنار آن فیلمهای ژانرهای دیگر مانند ترسناک چون "پوست" نیز به بازار سینما بیاید و فضای فروش سینمای ایران با پایان ماه محترم صفر و تعطیلات آن، رونق دیگری پیدا کند.
اما بتازگی فیلم "تک تیرانداز" در ژانر دفاع مقدس و قهرمانی آن هم بمناسبت هفته دفاع مقدس در سینما اکران شده است. فیلمی که در کنار فیلمهای تلخ و یا کمدی رایج در سینمای کشور ما فضای سینما راکمی تغییر داده و تنوع بخشیده است. به گواه آمار فروش سینماهای کشور در "سمفا" میزان فروش این فیلم از 30 شهریور تا 10 مهر با حساب تعطیلی و روز اول اکران که در مقام افتتاحیه است، 10 روز اکران داشته است و در این مدت توانسته 60 میلیون تومان فروش داشته باشد. این در حالی است که فیلمهای دیگری که 20 روز بیشتر از این فیلم در حال اکراناند، حتی کمتر از این میزان فروش داشتهاند.
جدول فروش سینمای ایران طبق یک هفته گذشته به ترتیب عبارت است از دینامیت با یک میلیارد تومان، درخت گردو با 347 میلیون تومان، تک تیرانداز با 40 میلیون تومان، کله پوک با 24 میلیون تومان و گیسوم با 13 میلیون تومان.
در گزارش دیروز درباره فروش تازه و موفق سینماهای جهان خصوصاً آمریکا اشاره شد که تنوع و جذابیت فیلمها در سینمای روز باعث شده است تا مردم به سینماها رو آورند اما بدون شک لیدری گیشه روز سینمای جهان در حال حاضر با قسمت 25ام جیمز باند با نام "زمانی برای مردن نیست" است. عموماً متولیان پخش و اکران در سینمای جهان یک یا دو فیلم اصلی را برای اکران آماده میکنند تا در کنار آنها فیلمهایی که از ظرفیت و قدرت فروش کمتری برخوردارند، نیز بتوانند در فروش موفق شوند؛ برنامهریزی سنجیده و دقیق برای رونق در سینما.
حالا در میان فیلمهای در حال اکران سینمای ما، "تک تیرانداز" توانسته نشان دهد که قدرت شکاندن یخ سینما را دارد. این موضوع البته تنها بخاطر فروش خوب آن در دو هفته نیست زیرا "درخت گردو" نیز این فروش را تجربه کرده است بلکه این فیلم بخاطر فضا و جو قهرمانی و حس غروری که به مخاطب میبخشد کشش ویژهای برای جذب مخاطب نوجوان و جوان کشور دارد. البته فیلم "علی غفاری" با بازی "کامبیز دیرباز" در نقش شهید "عبدالرسول زرین" در حال حاضر سانسهای چندانی نسبت به دیگر فیلمهای سینما ندارد. طبق آمار سمفا در هفته گذشته این فیلم تنها 404 سانس و 95 سالن در اختیار دارد. در حقیقت این فیلم با این بضاعت کم توانسته فروش خوبی را برای خود ثبت کند بنابراین طبق تجربه با بالا رفتن تعداد سانسها و سالنهای فروش قطعاً آمار بالاتری را برای خود ثبت خواهد کرد. همینطور تبلیغات بیشتر میتواند کاری کند تا این فیلم در مقام لیدر فیلمهای جدید اکرانی قرار گیرد و حتی در کنار آن فیلمهای ژانرهای دیگر مانند ترسناک چون "پوست" نیز به بازار سینما بیاید و فضای فروش سینمای ایران با پایان ماه محترم صفر و تعطیلات آن، رونق دیگری پیدا کند.
البته اکران این فیلم در تلویزیون در آسیب زدن به روند فروش آن نیز بیتأثیر نبوده است اما از آنجایی که تماشای این فیلم در سینما بخاطر وجوه بصری و تکنیکی آن جذابیت و لذت دیگری دارد، مخاطبین سینمارو را به سینما خواهد کشاند.
فیلمهای رنگارنگ همراه "جیمز باند" برای فتح گیشه/"ونوم 2" 71 میلیون دلار میفروشدحاجتمند: نسل فیلمساز ما در امتداد آوینی و ملاقلی پور است/فیلم دفاع مقدسی را به سبک هالیوودی نسازیمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سینمای ایران فیلم سینمای ایران فیلم فروش سینمای ایران برای خود ثبت میلیون تومان تک تیرانداز فروش سینما فروش داشته کنار آن فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش میکند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلمهای کمدی میتواند تضمینکننده بازگشت هزینههای تولید آن باشد.
اوج این اتفاق را میتوان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدیها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دستاندرکاران سینما به ساخت فیلمهای کمدی بیش از پیش جلب شود.
فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلمهای کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلمهای کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشقجدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنیهای «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری میکرد که فعلا جایی برای ورود فیلمهای غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.
این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلمهای غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر میرسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم میتواند رتبه نخست را از آن خود کند.
مست عشق و تابوشکنی در گیشه
یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدیسازان نیست و حتما سوژهها و موضوعات دیگری هستند که میتوانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهرهای را روایت میکند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتابهای فارسی دانشآموزان، برنامههای تلویزیونی و ترانههای خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقهمندان به ادب را دگرگون ساخته است.
اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز میکند و این نوید را به دستاندرکاران سینما به ویژه تهیهکنندگان میدهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، میتوان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهرههای محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.
استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟
میرجلالالدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار میدهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دستاندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که میخواستهاند کرد، کامدار بودهاند. توانستهاند به آن آماجها و آرمانهایی که در سر میپروردهاند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلمهایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دمهای دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم میگذرد به راستی به گونهای به او بازمیگردد زیرا اوست که سررشتهها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»
ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفتوگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته میشود.
او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلمهای مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را میکنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز میکنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."
اگر حرفهای وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.
انتهای پیام/