Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر، نوستالژی ضعیف "گیج‌گاه" در حصار سیاهی "خط فرضی" ماند و یک خودکشی و تلخی دیگری به تلخی‌های سینمای ایران اضافه شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره فیلم فجر بعد از اکران 14 فیلم به روز هفتم رسید. روزی که با نمایش "خط فرضی" ساخته فرنوش صمدی برای بار چندم، رسانه‌ای‌ها با خودکشی شخصیت اولِ داستان مواجه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعتراض به نشست خبری هم کشیده شد و خبرنگاران علاوه بر خودکشی چند باره در جشنواره، نسبت به روایت‌های متناقضِ خانم کارگردان در نمایش یک زندگی مشترک سؤال جدی داشتند.

کارگردانی که فیلمی تقلیدی از دیگر فیلم‌های رایج ضدمرد ساخته تا ادای دِینی به نگاه فمینیستی کرده باشد. فیلمی با بازی‌های تکراری که حال مخاطب را به بهانه آسیب‌شناسی جامعه خراب می‌کند و با اعصاب خُرد از سینما خارج می‌‌شود.

اما توهین و حمله بی‌ربط به پژمان جمشیدی، نشست خبری را به جنجال و حاشیه کشاند. وقتی فردی به اصطلاح رسانه‌ای، دعوای شخصی خودش با این بازیگر را واردِ‌ جلسه کرد؛ گرچه دست زدن‌های ممتدِ خبرنگاران و دفاع آزیتا حاجیان، فضا را تغییر داد اما بغضِ جمشیدی، همه حاضرین در جلسه را ناراحت کرد.

برج میلاد در نوبت دوم، "گیج‌گاه" عادل تبریزی را به نمایش درآورد؛ فیلمی که در میان این همه خودکشی و خودسوزی، مخاطب را با فضای کمدی و نوستالژی روبرو می‌کرد. کارگردان جوان بازیگران قدیمی را روی پرده نقره‌ای آورد که چند سالی از آن‌ها خبری نبود.

بازیگرانی همچون حامد بهداد و باران کوثری در این فیلم نقش‌های اصلی را برعهده داشتند و البته حضور کوتاه اما مؤثر جمشید هاشم‌پور هم قابل توجه بود. نکته جالب دیگر بازی بهداد در نقش بدلِ جمشید هاشم‌پور بود که بسیار مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.

البته برخی از منتقدین اعتقاد داشتند کارگردان تکلیفش را میان دو فضای کمدی و ملودرام روشن نکرد و معلوم نیست که می‌خواهد مخاطب را با کدام نگاه همراه کند.

نشست خبری این فیلم هم بی‌حاشیه نماند و حامد بهداد مورد سؤال جدی درباره ایفای نقش در سریال پرحاشیه "دل" قرار گرفت که البته به این انتقادها پاسخ نداد و به این نکته بسنده کرد که "برای خودم هم این سؤال وجود دارد و شاید بتوانم با فیلم‌های بعدی بهتر به این سؤال پاسخ بدهم."

روز هفتم هم به پایان رسید اما این سؤال کماکان از دست‌اندرکاران تصمیم‌گیرنده سینمای ایران وجود دارد که چرا به گونه‌ای ریل‌گذاری نکرده‌اند که سینمای ایران این‌قدر به سمتِ خودکشی‌ و فضای تلخِ اجتماعی نرود؟

طفره کارگردان "خط فرضی"‌ درباره مفهوم فیلم

دوربین تسنیم  در میان اهالی رسانه، منتقدین و هنرمندان رفت و درباره اتفاقات دو فیلم "خط فرضی" و "گیج‌گاه" با آن‌ها به گفت‌وگو نشست:

فرنوش صمدی کارگردان فیلم "خط فرضی" درباره مفهوم اصلی این فیلم طفره رفت و پاسخ مشخصی نداد؛ او چنین پاسخ داد: ترجیح می‌دهم هیچ نکته و مفهوم کلی فیلم نداشته باشم؛ در تمام تایمی که می‌نوشتم و می‌ساختم تلاشم این بود من به عنوان کسی که خالق آن اثر بودم هیچ قضاوتی درباره فیلم نداشته باشم. باید اجازه بدهیم بیننده خودش با ایدئولوژی، فرهنگ و نگرش خودش تصمیم بگیرد قصه راجع به چیست؟ چه کسی اشتباه کرده و یا چه کاری درست است؟ 

او همچنین به دو نقد برخی از رسانه‌ای‌ها درباره اینکه چرا این‌قدر تلخی و خودکشی کاراکتر اصلی فیلم را شاهدیم؟ این چنین پاسخ داد: "فیلم من پایان این شکلی داشته است، به این معنی نیست کار درستی است یا کار غلطی است و هیچ قضاوتی نمی‌کنم. ترجیحم این است به عنوان فیلمساز این کار را نکنم.

انتقاد کارگردان " تک‌تیرانداز" از قهرمان‌کُشی در جشنواره

علی غفاری کارگردان فیلم "تک‌تیرانداز" درباره "گیج‌گاه" اشاره کرد:  این فیلم بانشاط و مفرح بود و من این فیلم را دوست داشتم، به هر حال تنوعی در ژانرهای مختلف در ایام جشنواره وجود دارد. اما در کل تقریباً همه فیلم‌ها را دیدم خیلی باعث تأسف است از این 16 فیلم، حدود 4 فیلم در پایان به خودکشی ختم می‌شود و این غم‌انگیز است. احساس می‌کنم سینمای ما باید مقداری به سمت امیدوار کردن و نشاط برود. منظورم فیلم کمدی نیست؛ فیلم سالم و امیدوارکننده منظورم است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این فضا و اتفاقات خودکشی یا خودسوزی ربطی به دولت تدبیر و امید دارد یا دلایل دیگر دارد، مگر نباید سینما گام رو به جلو بردارد و راهکار ارائه دهد، خاطرنشان کرد:  سینما باید در دل تاریکی، چراغ روشن کند. یعنی اگر فضا ناامیدکننده است و اگر حالمان خوب نیست در واقع سینما می‌تواند در این ماجرا مؤثر باشد و امید را برگرداند. فکر می‌کنم مخاطب باید شخصیت مورد علاقه‌اش را روی پرده سینما بببیند نه اینکه روی پرده سینما فیلم‌هایی را ببیند از این هم ناامیدتر شود.

غفاری ادامه داد: منظورم از ناامیدی،  ناامیدی کاذب نیست. در واقع در این کشور بحمدالله جای امیدواری باقی است و می‌توانیم اتفاقات خوبی را ایجاد کنیم و باید آن بخش را به عنوان تصویری از آینده این کشور به مخاطبمان ارائه بدهیم که حالش خوب و امیدوار به آینده باشد. می‌توانستیم در کلیت این جشنواره تنوع بیشتری بدهیم و فیلم‌های امیدبخش بیشتری داشته باشیم؛ فیلم‌هایی که راهکار بدهند نه اینکه ما را به سمت تاریکی ببرند. بالأخره کارکرد سینما همین است که بتواند روی مخاطب تأثیر مثبت و سالم بگذارد. 

کارگردان "تک‌تیرانداز" در پاسخ به این سؤال که چرا قهرمان‌هایی مثل کار شما و شخصیت‌های برجسته معرفی نمی‌شوند و ما این‌قدر شاهد ضدقهرمان‌هایی هستیم که هیچ بازدهی برای مخاطب ما ندارند، توضیح داد: این موضوع دلایل زیادی دارد که می‌تواند به خاطر موضوع و همینطور محدودیت‌هایی در تأمین ادوات مورد نیاز برای اینگونه فیلم‌ها باشد. نکته دوم عدم همکاری بخشی از مسئولین فرهنگی ما است. یعنی در واقع این نوع کارها را به عنوان کارهای ملی نمی‌بینند. لزوماً قرار نیست قهرمانان دفاع مقدس در سینما به تصویر کشیده شود و می‌تواند در بخش‌ها و عرصه‌های دیگر همچون علمی، اقتصادی و ورزشی و حتی اسطوره‌های تاریخ معاصر که جایشان در سینما خالی است به تصویر کشیده شود. 

روایت بدمنِ قدیمی سینمای ایران از فقدان قهرمان

به سراغ رضا صفایی‌پور بدمنِ قدیمی سینمای ایران رفتیم که به خاطر بیماری خیلی سخت می‌توانست صحبت کند؛ از اینکه با "گیج‌گاه" به سینما برگشته، از دست‌اندرکاران فیلم تشکر کرد. ابراز امیدواری کرد که این سینما به قهرمانانِ ایرانی برگردد، کارهایی که در گذشته اتفاق می‌افتد. او درباره اینکه چرا قهرمان نداریم در مقابل دوربین تسنیم  گفت: "قهرمان نداریم چون فیلم‌هایمان فیلم‌هایی نیست که قهرمان داشته باشد".

مفهوم اصلی "گیج‌گاه"

عادل تبریزی کارگردان "گیج‌گاه" درباره فقدان قهرمان در سینمای ایران، تأکید کرد: ما می‌خواستیم در فیلم‌مان همین تلنگر را بزنیم که قبلاً سینمای ایران به قهرمان تعظیم می‌کرد اما الان خبری نیست. چون حالی است که دیگر نیست! ما در "گیج‌گاه" از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم که انسانیت را مطرح کنیم. راهکار انسانی بدهیم و آشتی میان مخاطب و سینما ایجاد کنیم. 

وی افزود: سینما قهرمان ندارد، واقعاً حالی است که دیگر نیست. یادم می‌آید حتی "افعی" هم قهرمان داشت و اتحاد جمعی انسانی را فریاد می‌زد اما از همین نوع کارها هم دیگر خبری نیست. 

مشکل از تلویزیون است

محمد الهی دیگر بازیگر این فیلم در مقابل دوربین تسنیم قرار گرفت و گفت:  سرنخِ فقدان قهرمان و نبود صمیمیت خانوادگی در فیلم‌های ایرانی را می‌توانیم در تلویزیون پیدا کنیم. کارهایی که تثبیت می‌کنند و اصلاً موفق نیستند.  جای این کارها در سینمای ایران خالی است چون دیگر به لبخند و نشاط و شادابی توجه نمی‌شود و همه زندگی‌ها را سیاه و سفید می‌بینند. 

نشست خبری فیلم «گیج‌گاه»| پاسخِ معنادار حامد بهداد به انتقاد از سریال "دل" / روزی که جمشید هاشم‌پور نیامد و آقای بازیگر پیشنهاد جایزه به علی انصاریان دادنشست خبری فیلم «خط فرضی»|عصبانیت رسانه‌ای‌ها از تناقض و روایت‌ دروغینی از یک زندگی واقعی!/ حمله به پژمان جمشیدی و دفاع آزیتا حاجیانگزارش دوربین تسنیم از ششمین روز جشنواره فیلم فجر| امیدآفرینی «منصور» در روز خودکشی چندباره جشنواره + فیلمگزارش دوربین تسنیم از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر| رقابت تلخ تنابنده و عطاران/ آقای بازیگر در قامت کارگردان به خاطر آبادان + فیلم

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فیلم سینمای ایران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر فیلم سینمای ایران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر روز جشنواره فیلم فجر سینمای ایران دوربین تسنیم تک تیرانداز نشست خبری رسانه ای فیلم ها خط فرضی گیج گاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ششمین جشنواره سراسری «نقالان علوی» را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی(ع) از عید قربان تا عید غدیر برگزار می‌کند.

*بخشهای جشنواره

مسابقه بزرگسالان

بخش طلاب

مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح

مسابقه طومارنویسی

پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی

نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی

*مسابقه بزرگسالان

شرکت‌کنندگان در این بخش از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور هستند. انتظار می‌رود در این بخش مجالس با آداب و ریزه‌کاری‌های سنتی، انتخاب طومارهای غریب و نقل های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیت‌های فردی را شاهد باشیم.
جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار می باشد.به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*بخش طلاب

با عنایت به زمینه‌های تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه نقالی و پرده‌خوانی می‌تواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد کند. اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پرده‌خوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بوده‌اند و همواره با نقل داستان‌هایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامه‌ها و ربط‌زدن داستان‌ها با زندگی روزمره مردمان هم‌عصر خود، در دل تکایا و حسینه‌ها، از نقالی مکتب‌خانه‌ای ساخته بودند.

از سویی دیگر، با عنایت به فعالیت‌های تبلیغی طلاب، نقالی و پرده‌خوانی می‌تواند به عنوان ابزاری چند رسانه‌ای با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.

این بخش غیر رقابتی است. جشنواره در این بخش پذیرای حداکثر ۱۰ اثر است.

به شرکت‌کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه)

بخش دانش آموزی در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه، در ۲ دوره اول و دوم، مجموع ۴ گروه سنی برگزار می‌شود. جشنواره در این بخش با نظر هیات‌انتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکت‌کننده است. به شرکت‌کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

*مسابقه طومارنویسی

با فقدان استادان مکتبی و سنتی و از بین‌رفتن بخشی از طومارها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصه‌های ادبی و هنری است. ویژگی طومارهای نقالی چنین شمرده شده است.

الف ـ سابقه و اصالت داستان‌ها

ب ـ آداب و آیین‌ها

ج ـ اهمیت زبانی

با عنایت به موارد یادشده، مسابقه طومارنویسی می‌تواند زمینه‌ساز کشف و معرفی طومارنویسان و طومارهای جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.

در این بخش از آثار راه‌یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند. به هر اثر حق‌التالیف پرداخت می‌شود و طومارهای برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

*پژوهش و پایان نامه‌های برتر دانشجویی

تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبه‌های فلسفی، شیوه‌های اجرایی، آداب و ساختار نمایش‌های ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نمایش‌های ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایش‌های ایرانی با تحولات اجتماعی و ... می‌تواند منجر به تولید پژوهش‌نامه‌ها و مقالات متعددی شود.

در بخش پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر، جشنواره پذیرای پایان‌نامه‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای با موضوع نقالی و پرده‌خوانی در تمامی مقاطع، پژوهش‌ها و مقالات آزاد است.

در این بخش از آثار راه‌یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند. به هر اثر حق‌التالیف پرداخت می‌شود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

*نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی

با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالی‌سازی (پرده)، هم‌زمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پرده‌های سنتی و طراحی‌های گرافیگی جدید، برگزار می‌شود. از هنرمندان نقاش یا مالکان پرده‌های سنتی‌، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت به عمل می‌آید.

گاه ‌شمار جشنواره:

* مهلت ارسال آثار در تمامی بخش‌ها ۲۰ خرداد است.

* اعلام نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد

* زمان برگزاری جشنواره از ۱ تا ۴ تیر است.

*آیین اختتامیه جشنواره ۵ تیر و مقارن با عید سعید غدیر است.

* محورهای جشنواره:

۱- زنده نگه‌داشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله

۲- احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله

۳- بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)

۴- ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی

۵- پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی-اسلامی

موضوعات جشنواره:

۱- پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»

۲- بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفت‌شناسی سیره زندگانی امیرالمومنین (علیه السلام)

۳- نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایت‌پذیری در زمان معاصر

* شرایط عمومی جشنواره

تکمیل و تایید فرم جشنواره به ‌منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.

هر متقاضی می‌تواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارایه کند.

متون مورد استفاده هنرمندان و شرکت‌کنندگان باید بر اساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد. (معرفی منابع الزامی است.)

تمامی هنرمندان می‌توانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهش‌ها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال کنند.

هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.

هیات‌انتخاب، آثاری را که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.

هر شرکت‌کننده در صورت پذیرفته‌شدن باید الزاما همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفته‌شده را در جشنواره اجرا کند.

کد خبر 6099549 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» بررسی می‌شود
  • انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود